Kauza Babiš a právní stát

14. 09. 2019 10:54:21
Během posledních 30 let jsme zanedbali mj. zkvalitnění zákonů pro účinnější eliminaci možného konfliktu zájmů na nejrůznějších úrovních; týká se to členů vlády, úředníků, ředitelů nemocnic aj.

Ve skutečnosti jádrem věci není to, zda Babišovo podnikání se v určitém období dalo či nedalo označit za malý nebo velký podnik. Jádrem věci je, že pokud jakýkoli jedinec má působit mj. ve významné politické (úřední) funkci, kde by mohl mít mimořádnou příležitost ovlivnit např. nakládání s veřejnými prostředky jak ve vlastní osobní prospěch, tak ve prospěch svých příbuzných, přátel apod., musí se rozhodnout hned: zda půjde do veřejné funkce sloužit výlučně veřejnému zájmu, anebo zda zůstane radši jen soukromým podnikatelem.

Zatímco v době totalitních režimů ve východní Evropě platilo "Proletáři všech zemí, spojte se!" (někdy proletáři toto heslo pochopili ve prospěch svých sexuálních radovánek např. na služební cestě), dnes v řadě postkomunistických zemí (dohledatelně) platí "Kmotři všech stran, spojte se" (zpravidla ve smyslu vyrábění určitých průduchů v zákonech tak, aby pod rouškou hájení veřejného zájmu dobře kvetla pšenka soukromých zájmů subjektů přisátých na různé politické subjekty.

Ve stručnosti odkážu (asi se na téma střet zájmů a korupce zaměřím více, až budu mít více času) na směrnici OECD z r. 2006 (p. Babiš, ale i všechny naše parlamentní subjekty by ji - a další mezinárodní zásady - měli znát: Směrnice týkající se střetu zájmů ve veřejné službě (ať jde o úředníky nebo politiky - např. takový ministr financí a premiér mají v praxi mimořádně výrazný vliv na rozhodnutí o výdajích ze státního rozpočtu v něčí prospěch). Směrnici lze nalézt mj. ve Wikipedii, např. v němčině Leitlinien für Behandlung von Interessenkonflikt im öffentliche Dienste (asi tam mám překlep, ale o to nejde).

Pro nás z toho vyplývá, že mj. pan premiér neměl vůbec usilovat o vstup do politiky, pokud se nehodlal nijak vzdát svých soukromých aktivit. Ať se státní zástupci či soudci vyjádří jakkoli, p. Babiš se i nadále nachází ve střetu zájmů, i kdyby měl kolem sebe (a jeho známí a rodinní příslušníci) menší či větší firmy. Např. každý člen vlády chce "uhrát" co nejvíce prostředků pro svůj resort, takže takřka vždy kývne na různé záměry premiéra (na oplátku): pokud se premiér rozhodne prosazovat (přímými i nepřímými cestami) povolnost státního (či i evropského) rozpočtu vůči určitým firmám, zpravidla to ve vládě (ale i na dalších úrovních) úspěšně zrealizuje.

Zákonné definice střetu zájmů ve vztahu k různým funkcím a profesím bývají v právně vyspělejším světě lépe formulovány, např. v SRN (mj. možná korupce ve vztahu mezi lékaři a farmaceutickými firmami, ale určité zásady se u nich dají vztáhnout - občanský zákoník, zákon o úřednících aj. - i na politiky) nejde jen o osobní finanční prospěch (nebo jeho rodiny, příbuzných, přátel) jedince, který má na daném místě významný vliv, ale také mj. o nemateriální osobní zisk (např. osobní kariérní růst či prestiž, které mají význam i v nemateriální rovině, ale jdou i tak zpeněžit, hlavně ale mohou někdy ohrozit zájmy veřejnosti).

Pokud naši zákonodárci jednoznačněji neoklestí různé možnosti přisávání (nejen soukromých, může jít i o veřejné nemocnice, jež si zaměstnanci skrytě "zprivatizovali") subjektů na veřejné finance - např. absolutním zákazem: např. dokud budeš ve vládě, žádná firma spjata s tvým jménem (vč. rodiny a dalších příbuzných a přátel) nedostane dotaci (musely by se ovšem důsledněji vyloučit a zkoušet kontrolovat ev. tajné smlouvy - mezi veřejně činnou osobou a "neznámou" firmou), je třeba tlačit naše zákonodárce alespoň do dalšího částečného propracovávání nástrojů proti různým možným (hlavně proti těm nejrizikovějším, nejdražším, absolutně eticky nepřijatelným) konfliktům zájmů.

Např. povinnost veřejného činitele hlásit potenciální konflikt zájmů před hlasováním o důležité otázce (někteří naši zákonodárci to občas učiní, ale patrně by média či i další kontrolní instituce musely více prověřovat, jak se věci mají). Např. u vrcholných politiků skládajících ústavní slib by se dalo využít to, že v praxi tento slib porušili. Západní země zvláště u vrcholných politiků více bazírují na vyšších etických či morálních nárocích, skutečně tam platí "presumpce viny" (jestliže si politička ve Skandinávii koupila z veřejných peněz pro sebe čokoládu, byla vlastní stranou odvolána z určité pozice). No, ale zatím neplníme ani v rámci EU "kodex chování".

Uvědomme si, že u některých profesí přece jen sem tam nastavujeme určitá měřítka ev. nepatřičného či výslovně zakázaného jednání, není tedy možné, aby premiérovi (a prezidentovi) státu bylo dovoleno pomalu vše, co se v zahraničí netoleruje.

Autor: Vladimíra Bošková | sobota 14.9.2019 10:54 | karma článku: 19.38 | přečteno: 706x

Další články blogera

Vladimíra Bošková

Kontrola eutanazie není levná záležitost

Z výroční zprávy nizozemských regionálních výborů, které mají dohled nad eutanazií a asistovanou sebevraždou, vyplývá, že v šesti případech nebyly zcela dodrženy podmínky zákona.

13.11.2019 v 12:38 | Karma článku: 3.65 | Přečteno: 103 | Diskuse

Vladimíra Bošková

Náklady prázdných nemocnic: 70 procent na platy

Sametová revoluce jako by přinesla "sociální jistoty" zdravotníkům, aneb kdo z nás ostatních si může vybírat, kde bude pracovat?

9.11.2019 v 13:55 | Karma článku: 36.57 | Přečteno: 6192 | Diskuse

Vladimíra Bošková

Data o farmakoterapii: jsem odpírač

Jako v minulosti (a někde i dnes) existovali odpírači povinné vojenské služby, dnes zase já odpírám přístup k údajům o mé léčbě, protože příslušná litera zákona mě uráží.

8.11.2019 v 17:28 | Karma článku: 13.46 | Přečteno: 506 | Diskuse

Vladimíra Bošková

Ženšen sibiřský ošetřený zářením

Předseda poslanecké sněmovny R. Vondráček (ANO) s podnikatelskou delegací zastoupil ČR na importním veletrhu v Šanghaji; z Číny k nám jde ale zboží v desetkrát vyšší hodnotě než opačně.

7.11.2019 v 18:47 | Karma článku: 14.62 | Přečteno: 384 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Karel Ábelovský

Komu vadí ČT, tedy Česká věřejnopravní televize, a hlavně proč?

... veřejnoprávní televize, tedy ČT, je trnem v oku mnoha lidem, a to především díky našim nejvyšším současným politikům, kteří jsou jak oním důvodem, tak jednoznačným příkladem uvažování jejich voličů - a proč tak vadí právě jim?

13.11.2019 v 11:55 | Karma článku: 24.73 | Přečteno: 820 | Diskuse

Aleš Merta

Jak agent Zifčák klopýtl a „socík“ šel do kytek

Jsou události, které jako magnet přitahují tvůrce konspiračních teorií a které nelze, ani po letech pečlivého zkoumání, přesně zrekonstruovat.

13.11.2019 v 10:31 | Karma článku: 11.98 | Přečteno: 349 | Diskuse

Jan Dvořák

Jak dlouho vydrží okupační stávka?

„Kdybych věděl, do čeho lezu, tak bych se na to vykašlal“, sdělil dnes ráno před pražskou FF našemu důvěryhodnému zdroji jeden ze studentů, který si šel koupit rohlík a něco k pití na zahřátí.

13.11.2019 v 8:52 | Karma článku: 30.35 | Přečteno: 759 | Diskuse

Vladimír Zeman

Člověk v tísni v Rusku skončil.

Co tam vlastně dělal? Objížděl celou velkou širou Rus a vyhledával potřebné? Nebo kritizoval Rusko za legislativu, za potlačovaná lidská práva, za utlačování menšin, za konflikt východních regiónů Ukrajiny, nebo teda co?

13.11.2019 v 8:03 | Karma článku: 41.43 | Přečteno: 1416 | Diskuse

Tomáš Vodvářka

Byli disidenti opravdu zbyteční?

V těchto dnech se objevují rozličné úvahy o konci totalitního režimu v roce 1989 a o tom, kdo hrál zásadní roli při jeho pohřbívání.

13.11.2019 v 6:29 | Karma článku: 39.95 | Přečteno: 2574 | Diskuse
Počet článků 488 Celková karma 13.61 Průměrná čtenost 1112

Většinu svého života autorka věnovala novinářské profesi, nyní působí jako knihovnice. Ve volném čase více než deset let zastávala funkci předsedkyně Občanského sdružení na ochranu pacientů a členky poradního orgánu zmocněnce pro lidská práva.

Najdete na iDNES.cz